10 hemligheter bakom framgångsrik direktmarknadsföring.

Hemligheterna bakom en framgångsrik direktreklamkampanj var det som stod på programmet när Magnus Widgren, VD för One Direct, föreläste på Mims senaste frukostsammankomst i S:t Gertrud Konferenslokaler i Malmö. Magnus menar att man för en lyckad reklamkampanj ska tänka ett steg längre än de fyra grundstenarna inom direktmarknadsföring; målgruppsurval, erbjudande, timing och formgivning.

Övergripande för Magnus 10 hemligheter är att de alla bottnar i det mänskliga psyket. Genom att ta tillvara mottagarens sätt att tänka och agera kan man med enkla och effektiva medel skapa kampanjupplägg som ger resultat. Magnus gör med andra ord ingen skillnad på traditionell och digital marknadsföring utan fokuserar istället helt på kampanjens budskap och innehåll.

Magnus berättar bland annat om vikten av att befinna sig på kundens nivå i sin marknadsföring. Han tar som exempel en grupp telefonförsäljare som fick instruktioner att på ett diskret sätt härma mottagarens sätt att prata. Liknande samtalstempo och ordval vid samtalet ledde till en ökning av försäljningen med över 30%.

Vidare framhölls vikten av att ge sin produkt eller tjänst ett skimmer av exklusivitet, att kunna ge generösa och tydliga garantier och att tydligt visa vad mottagaren kan gå miste om utan din vara eller tjänst.

Bland Magnus 10 punkter finns även klassiska butiksknep såsom att trolla med procentsatser och använda sig av mängdrabatter till provsmakning direkt i butik som ger den potentiella kunden impulser till att konsumera under devisen ”den som ger den får”. Användbart även i andra marknadsföringssammanhang.

Svenska webbredaktörerna fick ta del av en intressant frukostsammankomst med trevlig stämning och en god frukostbuffé. En perfekt start på fredagens utmaningar.