Hur kommer dagens användare att använda morgondagens webben? På vilket sätt skiljer sig användargrupper redan idag och blir skillnaden större imorgon?

En smart phone, eller på svenska, en smarttelefon finns idag hos över 80% av svenskarna. Att vi använder våra smarta telefoner för att surfa på webbsidor i kombination med att vi använder appar med mera är inget nytt utan är idag snarare en regel än ett undantag. Däremot så varierar vårt sätt att använda mobila enheter beroende på målgrupp, ålder och även teknologisk kunskap. Dagens smarta telefoner blir smartare och i takt med telefonen så även användarna.

Att arbeta strategiskt med webben görs idag uifrån olika externa parametrar. Oftast beror strategiska förändringar på yttre faktorer så som tid, bugdet och kunskap. Det är mer vanligt att viktiga strategiska förändringar för webbplatser förläggs till större omarbetaningar eller nya releaser av webbplatserna. Därför utvecklas sällan våra webbplatser löpande i den takt de egentligen är i behov av. En sådan löpande anpassning är just hur användarvänlig en webbplats är för den mobila användare.

Milleniegenerationen

Målgruppen som går under många olika namn, så som ”Mobilgenerationen” eller ”Milleniegenerationen” är födda 1980-1990 och eventuellt lite senare. Generationen har växt upp med mobiltelefoner och internet. En generation som idag inte ser bilen som samma frihetssymbol som deras föräldrar gjorde när de växte upp, enligt en studie beställd av Ford. Denna målgrupp är idag en stor målgrupp när det gäller användande av mobilen.

Deras sätt att använda de smarta telefonerna skiljer sig även från hur andra generationer använder sina smarta telefoner. Det är idag vanligt att använda andra tjänster, främst molntjänster i kombination med webbplatser. Så som att logga in via sociala medier som Facebook eller LinkedIn. Dokument delas direkt från  Google Drive eller DropBox. Foto hämtas in från Instagram eller Tumblr. Vad tjänsterna har gemensamt är att användaren lagrar sin data i molnet istället för traditionellt i en mapp på en dator.

Att en webbplats numera behöver vara anpassad för smarta telefoner dvs responsiv webbplats är nog de flesta medvetna om. Utöver att göra våra webbplatser responsiva så bör vi blir mer medvetna om hur dagens mobila användare kommer använda morgondagens webb.
Att besitta kunskapen  att analysera befintliga och nya molntjänst samt hur de kan nyttjas blir idag viktigare.

Positionering

En teknologi som används frekvent för att förbättra en webbplats för mobila användare är just positionering. Att kunna rikta information baserat på en användares position blir idag  mer och mer vanligt. Istället för att presentera endast en lista över butiker så presenteras först den eller de butik(er) som är närmast användaren och sedan övriga. Idag används ofta Google Maps som extern tjänst, men möjligheten finns även att direkt via HTML5-kod få tillgång till användarens positinering via koordinater som därefter används för att ge användaren bättre och mer detaljerad information.

Kontinuerlig utveckling av stöd för mobila enheter

Bäst är att tillmötesgå hur användaren nyttjar våra webbplatser genom att ge möjlighet att interagera med andra applikationer och/eller molntjänster. Förenkla användandet av våra webbplatser kan vi göra genom att ge möjlighet till bättre interaktion med andra funktioner (ex login via LinkedIn etc). Dessa funktioner behöver inte vara enorma utvecklingsprojekt utan bör ses som en kontinuerlig process i utvecklingen av en webbplats. Istället för att vart tredje år göra en komplett uppdatering av hela webben så är det bättre att då och då uppdatera dvs integrera med andra tjänster för att underlätta för den mobila användaren..

Utveckling av den mobila enheten

De smarta telefonerna utvecklas även de kontinuerligt. Just nu går utvecklingen mot att fler och fler tillbehör kopplas till telefonen. Ex stegräknare, pulsmätare, lampor etc Dessa externa tillbehör påverkar även hur dagens användare använder morgondagens webb. Googles projekt ARA är ett typexempel på hur telefonen idag är en basprodukt som ska vara skalbar för användaren. Inte bara digitalt skalbar.

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84359240&x-yt-ts=1421782837&v=intua_p4kE0

Även Microsofts HoloLens är en utveckling som kommer göra användaren mer mobil, men om teknologin kommer att vara tillräcklig för att ge en bra upplevelse återstår att se.

https://www.youtube.com/watch?v=aThCr0PsyuA

Det finns  idag en mängd olika klockor för de olika smarta telefonera så som Pebble, Apple Watch , Sony SmartWatch och många mer. Utöver klockor finns stegräknare, smarta handskar för interaktion, smarta in-ear headphones, golfklubbor och andra sportrelaterade tillbehör. Utvecklingen innebär även att vi får nya typer av enheter att surfar på. I takt med att våra teveapparater blir smartare så används även de för att surfa dock inte i samma utsträckning som vi använder våra mobila enheter eller våra stationära datorer. Ett exempel på hur smart telefoner kan kombineras med annan teknik för att skapa nya ”enheter” där vi surfar är Navdy, ett system likt det stridspiloter använder för att kommunicera med stidsflygplanets datorer dvs en HUD – Head-Up Display.

Hur morgondagens webb används av dagens användare kan vi redan idag spekulera om, men inte riktigt veta. Det bästa vi kan göra är att kontinuerligt utveckla våra webbplatser så att de blir smartare för varje dag och inte vänta till nästa övergripande ombyggnation av våra webbplatser. Det är av stor vikt att de strategiskt ansvariga för en webbplats har kunskap att analysera den egna webbplatsen kontra vilka nya funktioner som bör implementeras med jämna mellanrum. Detta för att tillmötesgå dagens användare och morgondagens webbplatser redan idag.

Fredric-Ollerstam_300x300ox

Fredric Ollerstam, producent
fredric(a)webbredaktorerna.se
Svenska Webbredaktörerna AB
Direkt: +46 40 631 34 01