Krönika: Hur skapas viralt innehåll?
Vad är receptet till att skapa ett viralt inlägg? Finns det något recept över huvudtaget? Den här månadens krönika tar upp det het debatterade ämnet ”Virala inlägg”.
Vad innebär att något går ”Viralt”?
Att något går viralt innebär att ett inlägg sprids fort på webben, nästan som ett virus. Oftast sprids först en länk till inlägget, sedan kopieras innehållet till nya sidor och nya länkar till de nya sidorna sprids vidare.
Varför väljer någon att sprida en länk till ett inlägg?
Oftast så reagerar tittaren/läsaren dvs användaren på en känsla så som skratt, medömkan, grått, ilska, förtvivlan, glädje, fascination m.fl. Användaren väljer då oftast att ”gilla” eller om inlägget väckt stora känslor så delas inlägget vidare med ny text. Exempelvis ”Kolla in denna snubben som han dansar!!!!” eller ”Så här får det inte gå till!!!!”. När det gäller virala videoklipp så är det många som tror att klippet måste vara filmat med en dålig kamera, men så är inte fallet.
Strategier
Som vid allt skapande av innehåll är det även vid skapandet av viralt innehåll viktigt att bestämma nedanstående.
Målgrupp – Vem är filmens målgrupp?
Exempel: Intern personal, ungdomar, barn mellan 6-12 år, pensionärer, styrelseledamöter etc.
Att skapa riktad kommunikation görs oftast bäst genom att vi är medvetna vem vi kommunicerar med.
Ämne – Vad är det övergripande ämnet?
Exempel: Årets bästa säljare, nytt huvudkontor, utveckling av medicin, nya invokation inom digital kommunikation, nya smaker etc
Budskap – Att tydligt ange budskapet i kort form dvs 1-2 meningar
Längd – Antal ord, antal sidor, antal minuter, storlek på bild etc. Här är det viktigt att välja en ”längd” som passar målgruppen. En film kan vara i princip hur lång som helst om innehållet är av intresse. För webbfilm är det dock av stor vikt att fånga tittaren tämligen omgående. Inom 10-15 sekunder har tittaren tagit ett beslut om hen vill fortsätta titta eller ej.
Bakgrund – Vad är bakgrunden till att innehållet skapas? Varför skriver vi texten, varför skapar vi filmen?
Exempel på virala fenomen
Under åren som gått har det uppstått en uppsjö av virala fenomen. Här följer några exempel:
Marc Ecko Tags Air Force One – var en av de första fejkade klippen som gick viralt (2006). Det tog dock ett tag innan det framkom att klippet var producerat av Marc Ecko tillsammans med byrån Droga 5. http://droga5.com/work/still-free/
Zach King – ursprungligen publicerades på Vine, men går viralt i alla sociala medier. En ung kille som började göra roliga 15 sekunders trickfilmade klipp. Zach är idag en ”webbkändis”. https://vine.co/Zach.King
PewDiePie – blev under 2014 den största privata Youtube-kanal i flest antal flest prenumeranter. Omsättningen för PewDiePie var under 2014 över 32 miljoner kronor. Från början bestod PewDiePies klipp mest av honom när han spelade olika former av dataspel. Numera är innehållet dock mer varierande. Även PewDiePie är en ”webbkändis”.
https://www.youtube.com/PewDiePie
Tom Dickson, grundare av Blendtech – startade Youtube-kanalen Will it blend, där han marknadsför företagets mixer genom att mixa olika saker. Exempelvis mixade han en av de första exemplaren av iPhone som släpptes.
https://www.youtube.com/blendtec
Henrik Widegren – Öron, näsa & hals-läkare tillika komikern/artisten som vid skrivandet av denna artikel nyligen publicerat en film där han filmar sina egna stämband medan han pratar i filmen. I skrivande stund har filmen haft ca 14.236 tittare (efter två dagar), ett antal som i sig inte är speciellt högt och därmed kan klippet inte anses vara viralt vid skrivandet av denna artikel den 25:e juni 2015. Hur många tittare han fått när du läser denna artikel? Har den gått mer viralt för att filmen publicerats på Omtalat.nu? Innan den hamnade på Omtalat.nu fanns den även som en egen tråd på Reddit.com samt listad som ett av de mest sedda klippen på Youtube Sverige (25:e juni 2015).
https://www.youtube.com/watch?v=CwlTOTDWesA
Hur skapas ett viralt klipp?
Under åren har vi gjort en del test för att ”skapa” virala klipp. Ett av försöken gjordes med klippet ”Mats filmar cykeltjuvar”. Klippet filmades av en kollega från kontorets fönster. Filmen visar hur Malmö Stad fraktar bort felparkerade cyklar på lille julafton. Klippet redigerades något för att minska längden på klippet. Klippet gick snabbt viralt och fick ca 75.000 views på mindre än 24 timmar. Mats intervjuades av SVT, radio och svenska dagstidningar dagen efter.
Klippet väcker ilska och irritation från tittarna, främst från alla de tittare vars cyklar försvann under perioden. Klippet genererade många samtal till Malmö Stads Gatukontor och inom kort kom det tydliga skyltar upp om att cyklarna bortforslas om de felparkeras. Klippet kan anses vara ett lokalt viralt klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=rGtsX2lmR7k
Rubriksättning
En metod som Viralsajterna använder för att skapa sina ”klickmonster” är rubriksättningen. Exempel på rubriksättning är ”Flickan tappade sin dotter, men vad som hände sen förväntade sig ingen”. Denna typ av rubriksättning är i sig inget nytt, men på senare år har dess användande ökat markant.
Min personliga uppfattning är att denna typ av rubriksättningen bör användas sparsamt, då mottagaren eventuellt kan uppfatta budskapet som icke-seriöst.
Distribution/publicering av filmklipp, bilder och texter
Virala klipp, bilder och texter publiceras ofta i olika sociala kanaler så som Youtube, Twitter, Facebook, Instagram, Vine etc. Det finns alltså ingen speciell kanal som gör att klippet går viralt. Vanligt är att bloggare, bloggportaler, nätmagasin etc därefter fångar upp inläggen som sedan återpubliceras via deras kanal. Idag är det även vanligt förekommande att hela webbplatser skapas för att endast återpublicera material från andra webbplatser– sk Viralsajter.
Exempel på svenska viralsajter som skapats relativt nyligen är Lajkat.se (Schibsted/Aftonbladet, primär målgrupp 18-24), omtalat.nu (Expressen) och Newsner.com (Nyheter365, primär målgrupp 45-54). Tre viralasajter som drivs av de två stora kvällstidningarna samt uppstickaren Nyheter365. Tidigare var denna typ av webbplatser oftast drivna av entusiaster.
Det finns även andra kanaler som är upphov till att inlägg sprids fort. Nätmagasinet Huffingtonpost är en sådan webbplats.
Lista över sociala nätverk/kanaler
Listan (endast top 10 listas nedan) är rankad i Juni 2015 för US-marknaden av eBizMBA Rank – http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites
- Facebook – www.facebook.com
- Twitter – www.twitter.com
- LinkedIn – www.linkedin.com
- Pinterest – www.pinterest.com
- Google Plus – plus.google.com
- Tumblr – www.tumblr.com
- Instagram – www.instagram.com
- VK – www.vk.com
- Flickr – www.flickr.com
- Vine – www.vine.com
Lista över virala siter
Listan (endast top 5 listas nedan) är rankad i Juni 2015 för US-marknaden av eBizMBA Rank – http://www.ebizmba.com/articles/viral-sites
- BuzzFeed – www.buzzfeed.com
- UpWorthy – www.upworthy.com
- ViralNova – www.viralnova.com
- ZergNet – www.zergnet.com
- LittleThings – www.littlethings.com
fredric(a)webbredaktorerna.se
Svenska Webbredaktörerna AB