Marcus Österberg har en bakgrund inom olika yrkesroller med webb som prefix. Iden till boken Webbstrategi för alla fick Marcus efter att hans kollegor skämtat han borde skriva sitt eget ”evangelium”. Sagt och gjort, tidigare i år om Marcus ut med sin första bok – ”Webbstrategi för alla”.

Så här beskriver författaren boken

”Boken är en introduktion till det jag tror alla behöver veta om man jobbar med webben, oavsett yrkesroll. Min ambition har varit att göra ämnet kring webbstrategi mindre mystiskt och på en nivå de flesta ska förstå, utan svåra ord eller invecklade resonemang.” – Marcus Österberg

Både tryckt och digitalt format

Boken finns både som tryckt version, men även för digital nedladdning till ex iBooks. För mig som 80% är på resande fot är en digital bok att föredra. Däremot så har jag haft glädje av den tryckta versionen som inköptes för någon månad sedan

Marcus Österbergs bok Webbstrategi för alla är precis som titeln förespråkar, en bok för alla. Med enkel och välskriven text guidas läsaren igenom de viktigaste grunderna för en lyckad webbplats.

Enkel och lättförståelig

Boken är strukturerad med en tydlig uppdelning av övergripande områden och kapitel. I marginalen finns ordförklaringar, men en sammanställning av ordlistan saknas dock.

Tar upp de olika ämnena båda enkelt och lättförståligt, men även tillräckligt djup att även jag med snart 20 års erfarenhet inom webben har behållning av boken. Med fördel kan boken alltså läsas okronologiskt för de som vill dyka rakt in i ett specifikt kapitel.

Ny kunskap även för rutinerade webbmasters

Min egen yrkeskarriär som webbutvecklare började runt 1994 och därför är första kapitlet Historia och framtiden både en rolig nostalgi tripp samt en bra påminnelse vad som hänt de senaste 20 åren. Kapitlet avslutas med en kort beskrivning av nästa kommande steg och även här får jag som rutinerad webbmaster ny kunskap i form av WolframAlpha.

Matnyttiga kapitel

Kapitlet om Webbdesign innehåller matnyttiga och tydliga tips som ligger mig speciellt varmt om hjärtat. Ett exempel är avsnittet om Mobil First, som ursprungligen är titeln på en skrivelse av Luke Wroblewskis. Boken Webbstrategi för alla sammanfattar ämnet och ger konkreta tips för hur vi ska skapa våra webbplatser när användaren primärt använder en mobilenhet. Kunskap som även för den mest erfarna webbmastern behöver lyftas med jämna mellanrum.

Jag kommer fortsätta ha den tryckta kopian av boken mitt skrivbord och i min telefon tills den dagen författaren kommer med en ny uppdaterad version.

Fredric-Ollerstam_300x300ox

Fredric Ollerstam, Producent
Svenska Webbredaktörerna AB


För er som vill beställa boken så erbjuds våra läsare 25% rabatt. Ange rabattkoden XS33X när du ”checkar ut” vid beställning via Smashwords.

För er som vill få extra rabatt så kan ni prenumerera på Marcus Österbergs nyhetsbrev här.

Läs vår intervju med Marcus Österbergs här.