Marcus Österberg har en bakgrund inom olika yrkesroller med webb som prefix. Webbdesigner, webbapplikationsutvecklare, webbkommunikatör, webbutvecklare, webbanalytiker, webbstrateg, webbevangelist… Allt från konsult, lärare och som beställare, i det privata och i offentliga sektor,. samt även eget företag fram till 2009. Iden till boken ”Webbstrategi för alla” fick Marcus efter att hans kollegor skämtat han borde skriva sitt eget ”evangelium”. Sagt och gjort, tidigare i år om Marcus ut med sin första bok – ”Webbstrategi för alla”. Läs vår recension av boken här.


Är detta din första bok?

– Japp. Dock har jag nog sedan min första arbetsdag skrivit någon form av utbildande material då jag 1998 började mitt yrkesliv som lärare i webbkommunikation (även fast det då hade det rätt knepiga namnet elektronisk publicering). På den tiden behövde man själv skriva materialet till eleverna. Det var nyttigt.

Vad inspirerade dig att skriva boken?

– Mina kollegor på landstinget är väl det korta svaret på den frågan. Det lite längre svaret är att för ungefär 10 år sedan stod webben inför ett stort skifte och man började ana den webb vi har idag. Jag fick ofta höra att jag borde skriva ner mina resonemang om vad som komma skulle till något sorts Marcusevangelium (evangelium är grekiska för glädjebudskap och jag missionerar verkligen webbens storhet). Det här är den boken, även fast den till stor del tar upp det dagens webb börjar bli snarare än det vi redan ser. Även idag pågår något stort under ytan – webben börjar bli intelligent och hjälpsam – och det ville jag skriva lite om.

Har du haft någon bok som ”förebild”? 

– Det finns så många böcker jag inspirerats av och hoppats på att likna med min egen. Den bästa läsupplevelsen är nog Don’t Make Me Think av Steve Krug. Man vet att han menar allvar med det som står men samtidigt är det komiskt och oseriöst i en bra mix. Jag försöker själv ha ett personligt tilltal och bjuda på personliga anekdoter. En annan stor inspirationskälla är Kristina Halvorsons bok Content Strategy for the Web då den är konkret i vad man bör ta tag i. Min tydligaste motsvarighet till det är det avslutande kapitlet där man utan särskilt stora förkunskaper kan testa igenom sin egen webbplats utifrån ett fyrtiotal kvalitetsaspekter. Det är viktigt att man kan ta med sig något konkret och lärorikt, tycker jag.

Vilket eller vilka kapitel tycker du är viktigast för just webbredaktörer som jobbar med digitalt redaktionellt innehåll?

– Beror lite på hur man hamnade i rollen som webbredaktör och vilka utmaningar man står inför härnäst. Många skulle säkert ha nytta av att läsa det om digital resurshantering då det kan hjälpa till vid en mer ordnad hantering av bilder och video. Andra kanske funderar på en redesign av sin webbplats och då finns en väldans massa förslag om hur man bör resonera kring populära termer som mobile first, responsiva bilder m.m. Sen slår jag gärna ett slag för användbarhet som är lite av ett dolt tema genom hela boken men blir extra tydligt i kapitlet om data-driven design, det vill säga hur man kan jobba med användarstatistik för att se vad som faktiskt fungerar på riktiga besökare/kunder.

Har du någon ny bok på gång redan?

– Tro det eller ej, men visst har jag det. Inom de kommande månaderna antar jag att antologin Introduktion Till Intranät kommer ut, där jag visserligen inte skrivit allt men introducerar till intranätanalys, alltså hur man jobbar med mätbarhet på intranät. Utöver det har jag massor med material kvar som inte kom med i Webbstrategi För Alla då det handlar om innehållsarbetet på webben. Det har jag lite smått börjar inventera för en uppföljare som fokuserar på produktionen av innehåll lite mer konkret. Sen har jag ett embryo till en skräcknovell, som om det nu saknades sådana 😛

Vilken webbsida är din favorit just nu?

– Om jag nu måste välja en enda så blir det nog feedly.com Det är min livlina för att hålla mig uppdaterad om nyheter som gäller allt det jag inte lär mig av kollegor, konsulter eller råkar snubbla över på Twitter och Slashdot.


Läs vår recension av Marcus Österbergs bok ”Webbstrategi för alla” här. För er som vill beställa boken så erbjuds våra läsare 25% rabatt. Ange rabattkoden XS33X när du ”checkar ut” vid beställning via Smashwords.

För er som vill få extra rabatt så kan ni prenumerera på Marcus Österbergs nyhetsbrev här.