Nyhetsbrev – Oktober 2014


Hej,

Äntligen! (Sommaren är slut och) den underbara hösten är här. Sveriges årstider är fantastiskt och vi har fått tillbaka den saknade timmen. Här på Svenska Webbredaktörerna händer det mycket som alltid. Jag har personligen varit ute och träffat många av er i de olika kommunerna. Tack för alla spännande och intressanta möten och telefonsamtal. Många” frågeställningar” är de samma men jag har också märk att det skiljer sig en del.I detta nyhetsbrev vill vi dela med oss av lite inspiration till ert dagliga kreativa arbete.

Fredric Ollerstam har läst och recenserar boken ” Webstrategi för alla” av Marcus Österberg. Vi har även en läsvärd artikel av en av våra utbildare Malin Hankin ”Webbredaktörernas makt och härlighet” samt gjort en djupdykning i eventet Internet i fokus med David Klein, grundaren av eventet.

Hjälp oss gärna med att vidarebefordra detta Nyhetsbrev så att Era webbredaktörer ute i förvaltningarna också får ta del av detta nyhetsbrev, men även möjlighet att att anmäla sig till nyhetsbrevet.




Med vänliga hälsningar,

Susanne Hylén, Marknadskommunikatör Kommuner
Svenska Webbredaktörerna AB
Tel: +46 (0) 40 – 631 34 06
E-post: susanne@webbredaktorerna.se

Bokrecension
Webbstrategi för alla


”Boken är en introduktion till det jag tror alla behöver veta om man jobbar med webben, oavsett yrkesroll. Min ambition har varit att göra ämnet kring webbstrategi mindre mystiskt och på en nivå de flesta ska förstå, utan svåra ord eller invecklade resonemang.”
– Marcus Österberg, bokens författare
Boken finns både som tryckt version, men även för digital nedladdning till ex iBooks. För mig som 80% är på resande fot är en digital bok att föredra.


Författarintervju
Marcus Österberg


Marcus Österberg har en bakgrund inom olika yrkesroller med webb som prefix. Webbdesigner, webbapplikationsutvecklare, webbkommunikatör, webbutvecklare, webbanalytiker, webbstrateg, webbevangelist…
Iden till boken ”Webbstrategi för alla” fick Marcus efter att hans kollegor skämtat han borde skriva sitt eget ”evangelium”. Sagt och gjort, tidigare i år om Marcus ut med sin första bok – ”Webbstrategi för alla”.

Artikel
Webbredaktörens makt och härlighet

Av: Malin Hankin, HankinCopy
Det är ofta webbplatsen – och webbtexterna – som ger oss det allra första intrycket av ett företag, en myndighet eller en organisation. Vi avgör blixtsnabbt om vi tycker att vi har hamnat hos en pålitlig, noggrann, intresserad, seriös, kunnig och serviceinriktad aktör. Vem har ansvaret för att läsarna tycker om det de ser och hittar det de söker? Webbredaktören, så klart!


Event
David Klein om Internet i Fokus

David Klein är medieentreprenörsom anordnar konferenser och event inom webb och digitala medier, så som det kommande eventet Internet i fokus i Ystad den 25:e november.
Eventet Internet i Fokus är en konferens som tar upp det senaste inom digital marknadsföring, trender och affärsutveckling på webben.
Eventet ger även en bra överblick gällande sociala medier, design, marknadsföring, e-handel och webbstrategier.

Tjänster
Utbildningar med tydliga mål

Varje utbildning som Svenska Webbredaktörerna erbjuder har ett tydligt mål. Ett mål som kan omfatta olika verktyg och kunskaper. Traditionella utbildningar inriktar sig oftast på undervisning i ett specifikt verktyg eller ett mycket generellt ämne.Våra utbildningar ger kunskap så att deltagaren direkt efteråt kan uppnå specifika mål. Vi lägger fokus på aktuella och kunskaper som är viktiga vid arbete med digitalt redaktionellt innehåll.


Kort om Svenska Webbredaktörerna
Svenska Webbredaktörernas affärsidé är att hjälpa företag i deras dagliga redaktionella arbete. Så som att utbilda och ge produktionsstöd kring text, bild och webbfilm. Vi utför så kallade punktinsatser för våra kunder vilket innebär att vi utför uppdrag där vi bäst behövs.VI hyr även ut webbredaktörer till företag som tillfälligt eller långsiktigt är i behov av extra resurser.

Våra ledord är Content is KING!