Nyhetsbrev – Februari 2015


God fortsättning!
Vi rivstartar 2015 med ett nyhetsbrev med både artiklar från tidigare nyhetsbrev samt en krönika med rubriken –Dagens användare & morgondagens webb?Datum för vårens kurser är klara. Hur ser planeringen ut för vårens utbildningar inom ert företag?Välkommen att höra av dig om du behöver inspiration när det gäller att filma för webben, att skriva bättre texter för webben eller andra utbildningsbehov.Under hösten 2014 publicerade vi artiklar både av/om Malmö Stad och Helsingborg Stad. Vi söker nu fler intressanta ämnen från andra företag. Låter det intressant? Kontakta oss!

Vidarebefordra gärna vårt Nyhetsbrev till dina kolleger.
Klicka här för att registrera för framtida utskick.

Vi på Svenska Webbredaktörerna ser fram emot ett händelserikt 2015.


Med vänliga hälsningar,

Susanne Hylén, Marknadskommunikatör Kommuner
Svenska Webbredaktörerna AB
Tel: +46 (0) 40 – 631 34 06
E-post: susanne@webbredaktorerna.se

Krönika
Dagens användare & morgondagens webb

Hur kommer dagens användare att använda morgondagens webben? På vilket sätt skiljer sig användargrupper redan idag och blir skillnaden större imorgon?En smart phone, eller på svenska, en smarttelefon finns idag hos över 80% av svenskarna. Att vi använder våra smarta telefoner för att surfa på webbsidor i kombination med att vi använder appar med mera är inget nytt utan är idag snarare en regel än ett undantag.

Artiklar från tidigare nyhetsbrev
Här följer ett axplock av de artiklar som skrevs under 2014.

Bokrecension
Webbstrategi för alla

”Boken är en introduktion till det jag tror alla behöver veta om man jobbar med webben, oavsett yrkesroll. Min ambition har varit att göra ämnet kring webbstrategi mindre mystiskt och på en nivå de flesta ska förstå, utan svåra ord eller invecklade resonemang.”
– Marcus Österberg, bokens författare

Intervju
Videoproduktion Malmö Stad

Ansvarig för visuell kommunikation på Malmö Stad är Mikael Hellman. Här följer en kort intervju med Mikael gällande Malmö Stads långtgående satsningar på visuell kommunikation.

Artikel
Webbredaktörens makt och härlighet

Det är ofta webbplatsen – och webbtexterna – som ger oss det allra första intrycket av ett företag, en myndighet eller en organisation. Vi avgör blixtsnabbt om vi tycker att vi har hamnat hos en pålitlig, noggrann, intresserad, seriös, kunnig och serviceinriktad aktör…

Artikel
Filma med mobilen – lekande lätt!

Denna artikel är baserad på vår korta 1-timmes föreläsning i ämnet ”Att filma för webben”. För er som är intresserade av mer info om vår 1-timmes föreläsningar så följer mer info längst ner.

Artikel
Alla vinner på klarspråk

”Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat enkelt och begripligt. Så står det i språklagen och det är ju lätt att säga. Men hur gör man? Kan man få alla kommunanställda att tänka till innan de sätter sig vid tangentbordet? Jodå, i Helsingborg har vi utbildat 9 000 personer i klarspråk.”
– Torsten Herbertsson, Helsingborgs Stad

Artikel
Kommunicera med video

Videoreportage är ett bra sätt att förmedla ett visuellt budskap som garanterat ger effekt hos era kunder, samarbetspartners och anställda. Med ett videoreportage kan ni berätta det ni vill ha sagt på ett lättillgängligt och intresseväckande sätt som verkligen väcker uppmärksamhet.

Kort om Svenska Webbredaktörerna
Svenska Webbredaktörernas affärsidé är att hjälpa företag i deras dagliga redaktionella arbete. Så som att utbilda och ge produktionsstöd kring
text, bild och webbfilm. Vi utför så kallade punktinsatser för våra kunder vilket innebär att vi utför uppdrag där vi bäst behövs.
VI hyr även ut webbredaktörer till företag som tillfälligt eller långsiktigt är i behov av extra resurser.Våra ledord är Content is KING!