Här är ett exempel på hur vi arbetar förvaltande med digital kommunikation. Texten är skriven av en av våra webbredaktörer som hjälper förlaget Forma Publishing Group i deras dagliga kommunikationsarbete.

I mitt dagliga arbete som webbredaktör spenderar jag den största delen av min tid på Forma Publishing Group i Malmö. Det är ett av Sveriges största förlag som bland annat gör Sveriges största veckotidning och har en omfattande bokklubbsverksamhet. Det är just bokklubbsverksamheten som mitt arbete främst är inriktat mot.

Att vara webbredaktör för en bokklubb innefattar allt ifrån att arbeta med texter och bilder till att lägga upp kampanjer, skicka nyhetsbrev och göra banners – både internt men även som marknadsföringsmaterial till externa webbsidor.

Periodbaserade uppdateringar
Det som är lite speciellt med just bokklubbsarbete är att det är ett periodbaserat arbete där hela webbsidans innehåll ska uppdateras på en och samma gång. När övriga webbsidor ofta eftersträvar kontinuerlig uppdatering byggs här istället förväntningarna upp mot en enda stor uppdatering som ger kunderna ett helt nytt utbud. Denna klassiska bokklubbsstrategi innebär för mig som webbredaktör ett ganska annorlunda arbetssätt. Istället för att direkt uppdatera den aktuella hemsidan med nytt färskt innehåll får jag hela tiden spara mitt kontinuerliga arbete för en större uppdatering då den största delen av webbsidans innehåll bytts ut. Det som är extra viktig vid ett sådant här arbetssätt är att man är extra noggrann med hur man strukturera sitt arbetsmaterial och hur man planerar sitt arbete. Med andra ord får jag se till att jag verkligen kan lita på min mappstruktur!

Effektiv arbetsgång
En fördel med de periodiserade uppdateringarna är att jag med ganska enkla medel kan effektivisera min arbetsgång genom att man långt i förväg vet vilka uppdateringar som ligger framåt i tiden. Jag kan även enkelt titta bakåt och snappa upp idéer från tidigare så jag inte behöver göra om allt arbete från grunden. Genom att använda mig av actionscripts i Adobe Photoshop har jag också effektiviserat mitt bildbehandlingsarbete.

När så materialet jag arbetar med är klart för publicering är det också redo för att laddas upp i bokklubbsystemets publiceringsverktyg. Där ligger det sedan och väntar på det som både jag som webbredaktör och kunderna längtar efter, nämligen en webbplats med nytt och fräscht innehåll.